Este vorba de mutarea managerilor cu experienta in domeniul privat in companiile de stat, cu scopul declarat de a gestiona intr-un mod eficient managementul acelei institutii. Recent am citit acest articol iar ca si concluzie inteleg ca se vrea dar nu se prea poate.

Solutia sta in a aborda transparent situatia curenta in care se preia compania si de a stabili indicatori clari de performanta, avand in vedere ca statul in acest context este actionarul care ar trebui sa se uite cum ii sunt cheltuite resursele. Ce este surprinzator este faptul ca se investeste in consultanta de valoare (vezi PWC in acest caz) insa recomandarile dunt fie uitate, fie arhivate frumos in rapoarte de sute de pagini pe care nu le mai citeste nimeni. Cum ar fi daca in implementare s-ar gestiona resursele asa cum este recomandat?

In acelasi fel am putea vorbi despre mutarea managerilor dar si a expertilor din mediul privat in institutii de stat, la ministere sau organizatii adiacente. Din experienta tinerilor care au crezut in posibilitatea unor schimbari pozitive prin mutarea in institutii publice pot sa spun ca au plecat de acolo dupa maxim sase luni, dezamagiti si chiar dezgustati de cum se intampla lucrurile, cum nu se intampla, de jocurile politice si de interesele personale care guverneaza actiunile sau inactiunile de-acolo.

Exista si solutii, asa au aparut zeci de ONG-uri cu misiuni specifice sau mai generale, care incearca sa adreseze si sa corecteze, sa aiba impact pozitiv, sa responsabilizeze sau macar sa atraga atentia asupra anumitor nevoi.

Mai este insa mult pana cand statul va actiona ca un agent economic care isi doreste sa functioneze eficient.