Motivele pentru care unele organizatii sunt mai eficiente decat altele sunt calitatea si cantitatea eforturilor angajatilor, eforturi care sunt legate de motivatie. Pentru a lucra bine, oamenii trebuie sa fie puternic implicati in munca lor si dornici sa atinga anumite scopuri, fie ca sunt propriile teluri, fie ca sunt ale organizatiei unde lucreaza.
Pentru angajatii din zilele noastre, salariul nu mai este singurul criteriu in alegerea unei slujbe, fiind luate in considerare si alte caracteristici pe care le considera la fel de importante ca si banii, cum ar fi siguranta postului, echilibrul din cadrul organizaţiei, programul de lucru, si asa mai departe. In plus, un salariu prea mare nu asigura intotdeauna o crestere a motivarii. Un angajat care ocupa un post care presupune conditii de lucru riscante va fi mai degraba motivat de o imbunatatire a sigurantei postului decat de o crestere salariala. Un salariu mai mare nu va reusi sa motiveze prea mult daca toti angajatii l-au primit, inclusiv cei care nu au avut performante deosebite in ultimul timp. De la un anumit nivel (mai ales in cazul salarizarii personalului de conducere) banii nu mai sunt principala preocupare, ci mai degraba cat de placut este locul de munca. Acolo unde salariul inceteaza sa mai motiveze, un pachet atractiv de beneficii poate stimula efortul.
Uneori sunt suficiente sentimentele de realizare, implinire, provocare si competenta provenite din indeplinirea sarcinilor si a atributiilor. Alteori, este necesara interventia conducerii pentru a impulsiona angajatii sa atinga performante mai bune.  Insa si aceasta interventie trebuie sa fie una pozitiva pentru a avea efectul scontat. Amenintarile, retrogradarile, amenzile, mustrarile, reducerile de salariu, nu sunt o solutie. Aceste metode de motivare negativa nu vor aduce decat stres, frustrare si dorinta de a cauta ceva mai bun in alta parte.

Motivatorii difera de la un angajat la altul si de la un moment la altul. De obicei, ceea ce a motivat in trecut un angajat nu-l mai motiveaza in prezent. De aceea, conducerea oricarei organizatii trebuie sa analizeze, sa cunoasca si sa aplice acele metode de motivare potrivite fiecarui angajat la un moment dat. Numai asa va putea mentine armonia si creste performanta in cadrul organizatiei sale.