Chiar daca nu iti permiti un ajutor profesionist in aria de recrutare sau de resurse umane de la inceputul business-ului pe care il pornesti, sunt cateva lucruri simple de care sa tii cont pentru ca lucrurile sa mearga bine.

Pentru ca firma ta sa nu aiba de suferit, planifica-ti cu atentie procesul de selectie a personalului in functie de criterii bine stabilite, care sa nu presupuna costuri inutile sau sa iti afecteze in vreun fel imaginea sau rezultatele. Cand faci recrutari, ia in calcul urmatoarele aspecte:

  • Care sunt scopurile tale: vrei un profit pe termen scurt sau lung? Clientii tai vor promptitudine, sau au nevoie de consultanta?
  • Care este pozitia ta pe piata: daca esti lider in privinta preturilor, trebuie sa iti reduci costurile; daca vinzi servicii, ai nevoie de oameni capabili si bine instruiti pentru servisare.
  • Cat de mult vor sa lucreze angajatii tai: unii sunt dispusi sa lucreze peste program pentru a-si mari veniturile pe termen scurt, asa ca e bine sa te folosesti de acest lucru in perioadele de varf – cum ar fi perioadele de dinaintea sarbatorilor, anumite evenimente, proiecte, etc. – pentru a-ti atinge obiectivele in afaceri. Atentie insa, pe termen lung, programul prelungit este contraproductiv si nu ofera performanta.
  • Ce salarii oferi angajatilor: remuneratia trebuie sa fie pe masura performantelor fiecaruia, iar rezultatele remarcabile trebuie rasplatite.
  • Daca esti dispus sa imparti profiturile: in cazul in care salariul angajatilor depinde de realizarile efectuate, acestia vor fi motivati sa lucreze cat mai bine si cat mai eficient, pentru ca salariul depinde de gradul de implicare in ceea ce fac, iar daca nu au rezultate, partea lor de profit va scadea, fiind nevoiti sa o imparta cu mai multi oameni, noi angajati.
  • Cat timp dureaza instruirea noilor angajati: daca angajatii nu sunt eficienti, pe termen scurt trebuie sa investesti in instruirea acestora. Insa procesul de instruire nu trebuie sa fie indelungat, intru-cat piata evolueaza rapid, iar tu trebuie nu doar sa fii la curent cu ultimile tendinte sau nevoi ale clientilor tai, trebuie sa si anticipezi aceste nevoi si sa creezi noi tendinte.
  • Aplica de asemenea standarde clare si transparente atat in recrutare cat si in ceea ce priveste celelalte procese de business pe care le derulezi: aceasta va aduce consistenta activitatii tale, va aduce un plus de calitate si te va ajuta sa setezi corect asteptarile candidatilor la job-urile vacante, angajatilor, colaboratorilor si nu in ultimul rand clientilor.

Cu atat mai mult trebuie sa acorzi atentie acestor aspecte in realitatea curenta, cand banii sunt putini si concurenta acerba. Resursele sunt numeroase; nu iti ramane decat sa ai un plan bun pe care sa il aplici cu strictete.