Concedierea: cine, când, cum? [Ro]

Ca manager, este inevitabil sa nu te intalnesti cu situatii in care trebuie sa concediezi pe cineva. Daca dupa un an sau doi de activitate un angajat nu da rezultate, trebuie sa recunosti ca ai facut o greseala angajandu-l, si ca nu se potriveste la locul de munca. Este nedrept sa il tii  in firma la nesfarsit sperand ca se va adapta, si sa nu ii dai posibilitatea sa se dezvolte din punct de vedere profesional in cadrul altei companii, intr-un alt domeniu care i se potriveste mai bine. Ca sa nu mai vorbim de cat de nedrept este fata de colegii care trebuie sa se ocupe si de sarcinile lui de lucru.

Este neplacut sa concediezi pe cineva, si din acest motiv multi evita acest lucru, lasand aceasta sarcina altei persoane, de obicei managerului de resurse umane. Un alt motiv ar fi faptul ca managerii nu cunosc modalitatea adecvata de abordare a acestei situatii. Astfel, multi ajung sa critice si sa jigneasca angajatul, urlandu-i cateva reprosuri si trantind usa in urma lor. Un astfel de comportament afecteaza increderea in sine a angajatului concediat si ii lasa un gust amar, ulterior intampinand probleme cand va incerca sa se reangajeze.

Cel mai bine este sa iti intemeiezi decizia pe un motiv potrivit, care sa nu afecteze egoul persoanei vizate. Nu trebuie sa faci exces de zel, si inainte de toate arata-ti aprecierea fata de persoana respectiva; da o nota pozitiva acestei situatii. Poti spune ca apreciezi efortul depus, dar ca pregatirea si calificarile sale nu se potrivesc postului ocupat, si ca esti de parere ca ar avea mai multe sanse de a se dezvolta profesional in alt domeniu (poti chiar sa ii recomanzi un anumit domeniu in functie de ce abilitati si cunostinte ai identificat la el). Poti sa invoci o restructurare, o desfiintare a postului pe care il ocupa, dar ai grija ca acestea sunt adevaratele motive ale concedierii, in caz contrar, acesta va sti sau va afla ulterior, si isi va face o parere proasta despre firma si conducere. Iar in acest caz, vei avea de-a face cu publicitatea negativa, lucru pe care sigur nu il doresti.

Oricare ar fi insa situatia, tine cont ca procesul de concediere este doar pasul final dintr-o colaborare care ar trebui sa se bazeze pe feedback constant; angajatul tau nu trebuie sa afle abia la concediere lucrurile pe care nu le face bine, abilitatile pe care nu si le-a dezvoltat desi erau necesare sau oportunitatile pe care le-a pierdut.