De cate ori vi s-a intamplat sa participati la un training sau o prezentare care v-a plictisit de moarte si de unde ati plecat fara sa retineti mare lucru? Pentru a va diferentia de acei “oratori” si pentru a capta (si mai ales mentine) atentia audientei voastre urmati cateva sfaturi dovedite stiintific:

  • Folositi-va de povesti, exemple concrete si metafore pentru a exprima ideile si evitati complet principiile abstracte. Oricat de tehnica ar fi prezentarea, cu siguranta puteti gasi o scurta istorioara care sa exprime mai bine ceea ce vreti sa transmiteti. Creierul invata cel mai bine din povesti, nu prin reproducerea mecanica a informatiilor primite. Din acest motiv in copilarie invatam si retinem usor care sunt comportamentele potrivite, transmise prin intermediul povestilor si basmelor clasice, vechi de zeci, poate chiar sute de ani.
  • O imagine face cat o mie de cuvinte. Acesta nu este un cliseu, sau un slogan, este stiinta pura. Cu siguranta si voi ati fost impresionati si ati retinut mesajul transmis de (cel putin) o imagine, in experienta voastra. In prezentarile Powerpoint, creierul percepe fiecare cuvant ca pe o imagine, si cu cat este prezentata mai multa informatie, cu un scris de mici dimensiuni, cu atat mai putine idei vor fi retinute de catre participanti. Cel mai indicat este sa gasiti o imagine sau un cuvant care sa exprime ceea ce vreti sa transmiteti, iar in timpul vizualizarii slide-ului respectiv, voi sa prezentati intr-o maniera captivanta ideea principala. Sunt total contraindicate prezentarile aglomerate, cu multe informatii scrise, pe care doar sa le cititi sau sa le redati asa cum au fost ele redactate.
  • Folositi in avantajul vostru intervalul de zece minute in care atentia are nivelul maxim. S-a dovedit ca ne este greu sa ramanem concentrati dupa zece minute, daca nu apare ceva care sa ne capteze atentia din nou. In cadrul unei prezentari, aceasta regula se aplica prin ruperea ritmului la fiecare zece minute prin adresarea unei intrebari pentru lansarea unei discutii, prin expunerea unui videoclip care sa ilustreze o idee, sau de ce nu, spuneti o gluma. Orice activitate (de bun gust si in legatura cu ideea prezentata) este indicata pentru ruperea monotoniei si readucerea atentiei asupra voastra.

Folosind aceste sfaturi, orice trainer, profesor sau prezentator de ocazie poate construi o adevarata comunicare cu audienta, ramanand in amintirea participantilor ca un adevarat orator, care le-a oferit o experienta placuta, pe langa informatiile de valoare transmise, din care toti cei implicati au avut ceva de castigat.