Comunicarea în funcție de tipologia oamenilor [Ro]

Pe langa strategia de recrutare abordata, este bine sa cunoasteti cateva aspecte legate de tipologia oamenilor, astfel incat sa fiti pe aceeasi lungime de unda, si in acelasi timp sa aveti sanse mai mari in obtinerea unui rezultat corect in procesul de selectie a personalului.

Exista trei tipologii de oameni:

  • cei care gandesc vizual
  • cei care gandesc auditiv
  • cei care gandesc senzitiv

Desi aceste tipare nu se prea regasesc in forma pura, ci in combinatii de cate doua, una din ele va fi predominanta. O data ce vom identifica acea caracteristica dominatoare, vom sti care este limbajul potrivit pe care trebuie sa il folosim, astfel incat sa “vorbim pe limba lui”.

Cea mai intalnita tipologie este combinatia vizual-senzitiv, auditivii fiind mai putini. In orice caz, iata cateva caracteristici ale fiecarei tipologii: un vizual va vorbi repede, va gesticula in sus, incercand sa contureze, va avea o tensiune corporala si va respira scurt, rapid. In limbajul folosit de acesta se regasesc cuvinte referitoare la distanta, dimensiune, pozitie. Auditivul va vorbi ritmic, va gesticula pe orizontala, isi va inclina adesea capul in lateral si va respira la nivel median. In limbajul folosit de acesta, se vor intalni termeni referitori la claritate, continuitate. Senzitivul vorbeste cu rezonanta, gesticuleaza in jos, va avea o pozitie relaxata, inclinata spre spate, cu miscari libere, si va respira adanc. Vocabularul unui senzitiv cuprinde cuvinte ca: incitant, puternic, bine.

Este usor sa ne dam seama cu cine avem de-a face, de obicei fiind de ajuns 2-3 minute pentru a identifica tipologia dominanta a intervievatului. Cel putin in prima faza a discutiei, este bine sa insistam pe tiparul lui de gandire preferat. Acordarea atentiei cuvenite acestui aspect va duce la o buna comunicare cu candidatul si la o evaluare corecta a acestuia.

Oriunde este comunicare, vor aparea si aceste aspecte, de care este bine sa tineti cont. Pentru un succes garantat, fiti flexibil: adaptati-va si vorbiti  pe limba interlocutorului vostru.